شنبه ، 1 ارديبهشت ، 1403
حداقل
اخبار و رویدادها
کد خبر: 287   |  دفعات بازدید : 3207   |  نظرات : 0 RSS comment feed   |   نسخه چاپی   |   ارسال به دوستان  

همایش ائمه جماعات مدارس و مسئولین آموزش و پرورش منطقه 16

06 آذر, 1391 19:41
همایش ائمه جماعات مدارس و مسئولین آموزش و پرورش منطقه 16

همایش ائمه جماعات مدارس و مسئولین آموزش و پرورش منطقه 16 با حضور حجت الاسلام و المسلمین کرباسی مسئول جامعه علمیه امیرالمومنین (ع)، مدیر آموزش و پرورش منطقه 16 آقای خالقی و هیئت همراه و کلیه ائمه جماعات مدارس در سالن اجتماعات حوزه ی امیرالمومنین (ع) برگزار گردید .

در آغاز این همایش حجت الاسلام و المسلمین کرباسی ضمن اشاره به اهمیت داستان اصحاب کهف و نامگذاری هجدهمین سوره از قرآن کریم به این نام فرمودند :"باید مسائل حاشیه ای این داستان را کنار بگذاریم و به مسائل اصلی داستان بپردازیم: ((انهم فتیه آمنوا بربهم ))  نکته اساسی اینجاست اولا این اصحاب جوان بودند و ثانیا قرآن می فرماید آمنوا بربهم اگرفرموده بود آمنوا بالله تنها می گفتیم آنها به خدا ایمان داشتند اما ربوبیت مطرح است رب یعنی دلسوز یعنی مربی یعنی خیرخواه ، کسی که سعادت مخاطبان و افراد زیر مجموعه خود را می خواهد؛ خدا را به ربوبیت پذیرفتند و ایمان آوردند و تا پای جانشان برای این ایمان ایستادند .

باورمان این است که انشاء الله طلاب و مبلغین مصداق (( فتیه آمنوا بربهم )) هستند و هدفمان این است که دانش آموزان، جوانان و آینده سازان این مملکت نیز انشاءالله مصداق (( فتیه آمنوا بربهم )) بشوند " .

ایشان در پایان  بعد از شکر گزاری از خداوند متعال به خاطر شرایط تبلیغی فراهم شده از آقای خالقی و همراهان به خاطر تلاش عاشقانه و اعتقاد راسخشان در جهت نیل به این هدف مقدس قدردانی کردند و شاهد این تلاش را جلسات متعددی دانستند که بین مسئولین حوزه و مدیران آموزش و پرورش منطقه 16 بر گزار شده است .

در ادامه آقای خالقی مدیر آموزش و پرورش منطقه 16 تهران با اشاره به اهمیت استفاده از تولیدات داخلی و جلوگیری از اسراف در هزینه ها، جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) را به عنوان الگوی پیشرفته در زمینه آموزشهای دینی و قرآنی ستوده و ابراز داشتند:"اینگونه حرکتها به سمت سیستمهای مدرن آموزشی باعث خوشحالی است امروز با سیستم قدیم نمی توانیم به مقابله با جنگ نرم دشمن برویم که رهبر عزیز انقلاب بر آن تاکید دارد " ایشان پس از تشکر از زحمات مبلغین این حوزه در مدارس منطقه جلسه را به صورت کارگاهی ادامه دادند.

آقای خالقی ضمن اجرا و تفسیر یک تست روانسنجی با همکاری مبلغین حاضر چنین نتیجه گرفتند: در کار تربیتی اگر مخاطب از هدف ما آگاهی داشته باشد نتیجه سریعتر حاصل می شود و در غیر این صورت حصول نتیجه مشکل است .

ایشان شرایط تبلیغی امروز را با توجه به کم کاری های گذشته و هجوم تبلیغی دشمن سخت دانسته و افزودند تنها از طریق شبکه های ماهواره روزانه بیست میلیارد کلمه به دانش آموزان ما عرضه می شود و ما می خواهیم در یک نماز جماعت آنها را تربیت کنیم ؛ بیش از دو هزار شبکه فارسی زبان و بیش از سه هزار شبکه مختلف در کشور ما قابل دریافت است و با تحقیقی که روی این شبکه ها انجام گرفته روشن است در بین انواع و اقسام مسائلی که از قبیل موزیک و رقص و فیلم های سینمایی مبتذل و ... که ارائه می دهند جای تکنولوژی خالی است ؛ البته تاریخچه ای می گویند اما آموزشی در کار نیست یعنی به طور هدفدار می خواهند بچه های مارا با لهو و لعب هاشان مشغول کنند و متاسفانه موفق هم بوده اند .

مدیر آموزش و پروش منطقه 16 تهران با استناد به تاریخ، فوتبال حرفه ای را حربه آمریکا علیه ملت برزیل دانست و افزود برزیل اولین کشور جهان سومی بود که توانست سلاح جنگی صادر کند اما پس از حرفه ای شدن فوتبال در آن کشور جوانان برزیلی صنایع را رها کردند و به فوتبال هجوم آوردند در نتیجه کشوری که چندین دوره قهرمانی جام جهانی را به نام خود ثبت کرده است در سال 1982 به عنوان بدهکارترین کشور جهان شناخته شد.

در ادامه ایشان ضمن ارائه نتایج پژوهشی با عنوان گذر از آموزش دینی به تربیت دینی، روشهای غیر مستقیم تبلیغی را بسیار موثر تر از روش مستقیم دانستند؛ همچنین با بیان سه راه کار  1- جذب در نماز جماعت 2- جهت دهی تربیتی به اردوها 3- شریف یابی ، نماز جماعت را به عنوان اصلی ترین و راه گشاترین راه کار مورد بررسی قرار داده و به نکات زیر جهت تقویت نماز جماعت در مدارس اشاره فرمودند:

  1. متناسب بودن وقت نماز (رعایت اختصار در برگزاری مراسم نماز و پرهیز از تعقیبات طولانی و سخنرانی)
  2. دعوت از امام جماعت با ظاهری آراسته ، خوش صوت و وقت شناس
  3. توجه به شرایط نمازخانه از جهت نور ، بهداشت ، امکانات رفاهی و ...
  4. استفاده از تبلیغات و بروشورهای مناسب جهت بیان فضیلت نماز جماعت
  5. تعطیل بودن سایر فعالیتهای مدرسه در هنگام نماز از قبیل بوفه ، غذاخوری ، ورزش و ... تا دانش آموزی که در نماز شرکت دارد از دیگر فعالیتها باز نماند.
  6. استفاده از روانشناسی های مختلف به خصوص روانشناسی رنگها در تزیین و شاداب نمودن نمازخانه
  7. کمک به ارضای هیجانات از طریق برگزاری نماز جماعت به عنوان مثال استفاده از اذان دسته جمعی
  8. برگزاری جشن تکلیف
  9. اعطاء مسولیتهای مختلف به دانش آموزان در برگزاری نماز
  10. خوش بو کردن نماز خانه به وسیله گلاب و عطر
  11. استفاده از همکاران و معلمان مدرسه و دعوت از آنها جهت شرکت در نماز جماعت
  12. تشکیل انجمن ها مانند گروه دوستداران نماز در مدرسه
  13. برگزاری اردوهای تشویقی جهت نمازگزاران
  14. برگزاری اردوهای نماز
  15. فرصت دادن به دانش آموزان تا خود از زبان خود اهمیت نماز را بیان کنند
  16. فعالیتهای فرهنگی و هنری در ارتباط با نماز
  17. ایجاد ارتباط بین مدرسه و مسجد
  18. ارائه نتایج برخی تحقیقات به دانش آموزان و والدین
  19. انجام برخی پژوهشهای ساده در محیط کلاس یا نماز خانه

 

در پایان جلسه سوالات و انتقاداتی از جانب مبلغین مطرح شد و جناب خالقی ضمن پاسخ به سوالات طلاب جهت رفع مشکلات تبلیغی ایشان در مدارس قول همکاری و مساعدت دادند.

گروه : اخبار و اطلاعیه های حوزه علمیه جامعه أمیرالمؤمنین علیه السلام  |  
همایش ائمه جماعات مدارس و مسئولین آموزش و پرورش منطقه 16
نظرات
در حال حاظر نظری وجود ندارد. اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

تصویر امنیتی
کد نمایش داده شده را وارد نمایید:

حداقل
جستجو
حداقل
آرشیو ماهانه
تير 1402(4)
خرداد 1402(3)
ارديبهشت 1402(5)
فروردين 1402(3)
بهمن 1401(13)
دي 1401(8)
آذر 1401(4)
آبان 1401(4)
مهر 1401(10)
شهريور 1401(5)
خرداد 1401(2)
ارديبهشت 1401(5)
فروردين 1401(1)
اسفند 1400(3)
بهمن 1400(6)
دي 1400(11)
آذر 1400(9)
آبان 1400(11)
مهر 1400(3)
شهريور 1400(9)
مرداد 1400(6)
خرداد 1399(1)
ارديبهشت 1399(8)
فروردين 1399(2)
بهمن 1397(2)
اسفند 1396(1)
بهمن 1396(1)
دي 1396(2)
مرداد 1396(2)
ارديبهشت 1396(1)
فروردين 1396(3)
اسفند 1395(2)
بهمن 1395(8)
دي 1395(5)
آذر 1395(4)
مهر 1395(4)
شهريور 1395(7)
مرداد 1395(4)
خرداد 1395(1)
ارديبهشت 1395(2)
فروردين 1395(2)
اسفند 1394(1)
بهمن 1394(3)
شهريور 1394(1)
مرداد 1394(2)
ارديبهشت 1394(2)
فروردين 1394(1)
بهمن 1393(5)
خرداد 1393(1)
ارديبهشت 1393(4)
فروردين 1393(3)
اسفند 1392(3)
بهمن 1392(2)
دي 1392(6)
آذر 1392(16)
آبان 1392(7)
مهر 1392(4)
شهريور 1392(4)
خرداد 1392(1)
ارديبهشت 1392(9)
فروردين 1392(10)
اسفند 1391(7)
بهمن 1391(9)
دي 1391(6)
آذر 1391(9)
آبان 1391(5)
مهر 1391(5)
شهريور 1391(3)
مرداد 1391(2)
تير 1391(1)
خرداد 1391(1)
ارديبهشت 1391(9)
فروردين 1391(10)
اسفند 1390(10)
بهمن 1390(7)
دي 1390(8)
آذر 1390(5)
آبان 1390(10)
مهر 1390(22)
شهريور 1390(48)
مرداد 1390(4)
تير 1390(2)
خرداد 1390(2)
ارديبهشت 1390(1)
حداقل
RSS