در باب مقام نورانيت حضرت فاطمه (سلامالله عليها) جناب احمد بن ادريس (ره) به اسناد خویش از امام صادق (عليهالسلام) نقل کرده که حضرت فرمودند، خداوند تبارک و تعالي فرمود:
«یَا مُحَمَّدُ! إِنِّی خَلَقْتُکَ وَ عَلِیّاً نُوراً یَعْنِی رُوحاً بِلَا بَدَنٍ، قَبْلَ أَنْ أَخْلُقَ سَمَاوَاتِی وَ أَرْضِی، وَ عَرْشِی، وَ بَحْرِی، فَلَمْ تَزَلْ تُهَلِّلُنِی وَ تُمَجِّدُنِی، ثُمَّ جَمَعْتُ رُوحَیْکُمَا فَجَعَلْتُهُمَا وَاحِدَةً، فَکَانَتْ تُمَجِّدُنِی وَ تُقَدِّسُنِی وَ تُهَلِّلُنِی، ثُمَّ قَسَمْتُهَا ثِنْتَیْنِ، وَ قَسَمْتُ الثِّنْتَیْنِ ثِنْتَیْنِ، فَصَارَتْ أَرْبَعَةً، مُحَمَّدٌ وَاحِدٌ، وَ عَلِیٌّ وَاحِدٌ، وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ ثِنْتَانِ، ثُمَّ خَلَقَ اللَّهُ فَاطِمَةَ مِنْ نُورٍ ابْتَدَأَهَا رُوحاً بِلَا بَدَنٍ، ثُمَّ مَسَحَنَا بِیَمِینِهِ، فَأَفْضَى (فأضاء)[1] نُورَهُ فِینَا.»[2]
ای محمد! البته من شما و علی را نوری خلق کرده ام. یعنی روحی که دارای بدن نباشد. این حادثه قبل از این بود که آسمان ها، زمین، عرش و دریا ها را بیافرینم. پس پیوسته این ها تهلیل و تمجیدم می کردند. سپس این دو روح شما را جمع کرده و هر دو را یکی کردم. پس مشغول به مدح و ثناء و اقرار به وحدانیت شدند. پس از آن، آن ها را دو قسمت کرده و آن دو را دو نیم کردم پس چهار بخش شدند که عبارتند از یک محمد، یک علی، و دو حسن و حسین، سپس خداوند فاطمه را از نور اولی که روحی بدون بدن بود آفرید. پس از آن با دست راستش بر روی آن کشید که او نورانی شد و نور بر جان او افتاد.
--------------------------------------------------------------------------------
1 . جواهر السنيه، ص 212.
2 . کافي، ج 1، ص 440، باب مولد النّبی و وفاته؛ بحارالانوار، ج 15، ص 18، ج 54، ص 193.
منبع :www.aghatehrani.com