جمعه ، 7 ارديبهشت ، 1403
حداقل
اخبار و رویدادها
کد خبر: 45   |  دفعات بازدید : 2185   |  نظرات : 0 RSS comment feed   |   نسخه چاپی   |   ارسال به دوستان  
رهبر معظم انقلاب در نخستین اجلاس بیداری اسلامی و در جمع علما، متفکران و نخبگان جهان تبیین کردند:

بررسی هویت قیامها و انقلابهای منطقه/ مخاطرات و آسیب های پیش روی انقلابها/ راهکارهای علاج جویی و پیش گیری از آسیبها + عکس

28 شهريور, 1390 13:00
بررسی هویت قیامها و انقلابهای منطقه/ مخاطرات و آسیب های پیش روی انقلابها/ راهکارهای علاج جویی و پیش گیری از آسیبها + عکس

صدها عالم، دانشمند، روشنفکر، صاحب نظر، جامعه شناس و مورخ از کشورهای مختلف جهان به ويژه جهان اسلام، از صبح امروز با سخنان حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، بررسی ابعاد مختلف بيداری اسلامی را در نخستین اجلاس بين المللی تهران آغاز کردند.

 

ولي امر مسلمين در سخنان خود در مراسم گشايش اجلاس بيداری اسلامی و برانگيختگی و آگاهي امت اسلامی را درهم شکننده حصارهای استبداد و استکبار خواندند و ضمن بررسی هويت قيام ها و انقلاب های جاري در منطقه؛ به تبيين آسيب ها و خطرات پيش روی اين حرکت عظيم و تشريح راه های فائق آمدن بر آسيب ها پرداختند و تاکيد کردند: بيداری مبارک اسلامی با غافلگير کردن شياطين منطقه ای و جهانی، مهره های خطرناکی از جبهه ی دشمن ساقط کرده اما لازم است با توکل بر خدا، درس آموزی از تجربيات تاريخ معاصر جهان اسلام، و تکيه  بر عقل و عزم و شجاعت، صحنه ی همچنان سيال تحولات منطقه را مديريت کرد و به سرانجام رساند.

 

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اتکای تحولات بزرگ اجتماعی به پشتوانه های تاريخي و تمدنی، «حضور شخصيت های فکری و جهادی جريان ساز در صحنه تحولات  صد و پنجاه سال اخير کشورهای اسلامی و نيز ناکام ماندن تجربه های حکومتی وابسته به شرق و غرب» را از عوامل مؤثر درشکل دهی اوضاع کنونی دانستند و خاطر نشان کردند: در اين ميان، پيروزي انقلاب اسلامی و تأثير نظام ماندگار، مقتدر، شجاع و پيشروی جمهوری اسلامی در بيداری اسلامی، يقيناً فصل مهمی در تحليل و تاريخ نگاری حقايق کنونی جهان اسلام است.

 

ايشان در تبيين هويت قيامها و انقلابهای جاری در منطقه، حضور واقعي و عمومی مردم در ميدان عمل و مبارزه و جهاد را مهمترين عنصر تحولات جاری برشمردند و با اشاره به تفاوت های عميق تحولات متکی بر مردم با ديگر تحرکات اجتماعی افزودند: تحولات متکی بر مردم همچون کلمه طيبه الهی است و حضور تعيين کننده مردم در آن، با ترسيم آينده ی مطلوب، اجازه انحراف و سازش با دشمن را به خواص  آلوده و عوامل نفوذی دشمن نميدهد.

 

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شکل گیری تدریجی سرّ مقدس «انگیزه و عزم قیام» در ذهنیت مردم مصر و متجلی شدن این انگیزه در حضور پرشکوه مردم دلاور با فرهنگ و پرافتخار مصر در میدان تحریر و دیگر میدانها افزودند: این حکم الهی درباره مردم تونس –یمن –لیبی و بحرین نیز حاکم است.

 

رهبر انقلاب اسلامی، شعارها و رفتارهاي مردم منطقه را نشان دهنده اصول، ارزشها و اهداف انقلابهای جاری در منطقه خواندند و با استناد به اين واقعيت، تأکيد کردند: «احيا و تجديد عزت و کرامت ملي پايمال شده بدست ديکتاتورهای فاسد و وابسته به آمريکا و غرب» از اصول درجه اول انقلاب های کنوني است.

 

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به شعارهای ملت ها، برافراشتن پرچم اسلام را به عنوان تجلی اعتقادات عميق و ديرين مردم، از ديگر اصول انقلاب های کنونی دانستند و خاطر نشان کردند: ملت های منطقه بر اين اعتقادند که برخورداری از امنيت روانی، عدالت، پيشرفت و شکوفايی جز در سايه شريعت اسلامی به دست نخواهد آمد.

 

ايشان، ايستادگی در مقابل نفوذ و سلطه خسارت بار و تحقيرآميز آمريکا و اروپا و مبارزه با رژيم غاصب و دولت جعلي صهيونيستی را از ديگر اصول انقلاب های منطقه اي دانستند و به ميهمانان نخستین اجلاس بين المللي بيداری اسلامی خاطر نشان کردند: غرب و صهيونيسم همه تلاش خود را براي انکار اين اصول و اهداف بکار مي برند اما واقعيت با انکار و تکذيب، دگرگون نمی شود.

 

رهبر انقلاب با انتقاد شديد از سهم خواهي قدرتهای خارجی در انقلاب های منطقه ای افزوند: سلطه طلبانی که  تمام توانايی خود را براي حفظ حکام مستبد و فاسد و وابسته بکار گرفتند اکنون حق ندارند خود را در پيروزی انقلاب ها سهيم بدانند.

 

ايشان در همين بحث، دخالت ناتو و امريکا را در ليبی، باعث نابود شدن زير ساخت های اين کشور و بروز ضايعه هايی بی جبران خواندند و افزودند: اگر اين دخالت ها نبود ممکن بود مردم ليبی اندکی ديرتر پيروز شوند اما اين همه مردم بيگناه کشته نمي شدند و همدستان قديمی قذافی و دشمنان ديرين مردم ليبی، ديگر نمی توانستند مدعی حق دخالت در اين کشور مظلوم و جنگ زده شوند.

 

حضرت آيت الله خامنه ای در جمع بندی اين بخش از سخنانشان درباره هويت انقلاب های جاری در منطقه تاکيد کردند: مردم و نخبگان مردمی و کسانی که از مردم بر آمده اند، صاحبان اين انقلاب ها، متعهد به حراست از آنها  و ترسيم کننده مسير آينده و رو به تکامل اين حرکات تاريخی هستند.

 

دومين بخش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در آغاز اجلاس بين المللی بيداری اسلامی به آسيب شناسی و بررسی خطرهای پيش روی تحولات منطقه اختصاص داشت.

 

ايشان با اشاره به شناخت و تجربيات موفق ملت ايران در رويارويی با اينگونه خطرها، آسيب های احتمالي بيداری اسلامی را به دوبخش تقسيم کردند: «آسيب هايی که ناشي از ضعف های درونی است وخطرهای ناشی از برنامه ريزی مستقيم دشمنان»

 

حضرت آيت الله خامنه اي، راحتی خيال ناشی از احساس پيروزی و درپي آن کم شدن    انگيزه ها و سست شدن عزمها را  نخستين خطر درونی بيداری اسلامی دانستند و افزودند: اين خطر هنگامی مهيب تر می شود که برخی اشخاص در صدد غنيمت طلبی و تصاحبِ سهمِ ويژه برآيند .

 

رهبر انقلاب اسلامي، مرعوب شدن در مقابل هيمنه ظاهری مستکبران، اعتماد به دشمن و افتادن در دام لبخندها و وعده های او، عدم شناخت پيچيدگي های سلطه طلبان و غفلت از آنان، مغرور شدن، بروز اختلاف ميان انقلابيون و بوجود آمدن رخنه در پشت جبهه مبارزه را از ديگر آسيب های دروني انقلاب ها بر شمردند و تأکيد کردند: بايد با همه توان از اين آسيب ها گريخت و با در هم آميختن شجاعت و تدبير و حزم و اراده، همه ذخائر الهی را برای استمرار پيروزمندانه بيداری اسلامی بکار گرفت.

 

حضرت آيت الله خامنه ای در تبيين دسته دوم آسيب های احتمالی انقلابهای ملتهای منطقه، به برنامه ريزی دشمنان برای روی کار آوردن عناصر وابسته به امريکا و غرب اشاره کردند و افزودند: اگر اين توطئه با هوشياری مردم مواجه شود سلطه گران تلاش مي کنند با سناريوهای مختلف، از جمله پيشنهاد مدل های حکومتی و قانون اساسی های وابستگی ساز، راههای انحرافی ديگری را پيش پای ملت ها بگذارند .

 

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: نفوذ ميان انقلابيون، تقويت مالي و رسانه اي يک جريان نامطمئن و به حاشيه راندن جريان های اصيل انقلاب از ديگر شيوه هايی است که دشمنان با بکار گيری آنها، سعی مي کنند مجدداً بر اوضاع مسلط شوند.

 

ايشان خطاب به علما، انديشمندان و صاحب نظران جهان اسلام  ياد آور شدند: اگر اين تاکتيک ها نيز به نتيجه نرسد مستکبران معمولاً به روشهايی همچون بوجود آوردن هرج و مرج، ترور، ايجاد درگيري ميان پيروان اديان و قوميت ها و حتي ايجاد جنگ ميان کشورهای همسايه روي مي آورند و با تحريم و حصر اقتصادی، هجوم همه جانبه تبليغاتی و رسانه ای، بدنام کردن نخبگان صالح و خريدن عناصر سست عنصر، سعي مي کنند مردم را نوميد وخسته کنند تا به شکست کشيدن انقلاب ها ممکن و آسان شود.

 

رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين آسيب ها و خطرات روياروی انقلابهای منطقه ای، با استناد به تجربيات عينی ملت ايران و با اتکا به مطالعه دقيقِ فراز و نشيب های ديگر کشورها، توصيه هايی را براي فائق آمدن به اين آسيب ها وخطرات، در اختيار نخبگان دينی، سياسی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام قرار دادند.

 

توکل به خداوند، اعتماد و حسن ظن به وعده های مؤکد نصرت الهی، بکار گيری خرد و عزم و شجاعت، حضور مستمر در ميدان، خسته نشدن از مجاهدت و فداکاری در راه خدا، پرهيز از غرور و غفلت، و حمد و شکرگزاری پروردگار مهمترين فرازهای اين بخش از سخنان رهبر انقلاب بود.

ايشان مکتوب کردن و اعلام صريح اصول، باز خوانی دائم آنها، تنقيح شعارها و اصول   و تطبيق آنها با مباني و محکمات اسلام را مورد تأکيد قرار دادند و افزودند: اهداف و خواسته هايی نظير استقلال، آزادی، عدالتخواهی، تسليم نشدن در مقابل استبداد و استعمار،  نفي تبعيض های قومی نژادی و مذهبی و نفی صريح صهيونيسم که ارکان نهضت های امروز کشورهای اسلامی است، همه و همه برگرفته از اسلام و قرآن است .

 

حضرت آيت الله خامنه ای علما و انديشمندان جهان اسلام را به داشتن حساسيت بالا و پايبندی کامل و دائم به اصول  دعوت کردند و افزودند: هرگز به امريکا و ناتو و لبخندها و وعده های ظاهر فريب رژيم های جنايتکاری همچون انگليس، فرانسه و ايتاليا اعتماد نکنيد و با رد نسخه های بيگانه، راه حل های مورد نياز را از سرچشمه های فياض اسلام بدست آوريد.

 

پرهيز از اختلافات مذهبی، قومی، نژادی، قبيله ای و مرزی، توصيه مهم ديگر رهبر انقلاب اسلامی بری فائق آمدن نخبگان و ملت هاي مسلمان بر آسيب ها و خطرات بود.

 

ايشان در اين زمينه به انديشمندان و متفکران جهان اسلام تأکيد کردند: تفاوتها را به رسميت بشناسيد اما آنها را مديريت کنيد و بدانيد که تفاهم ميان مذاهب اسلامي کليد نجات است و کسانی که با تکفير اين و آن، به آتش تفرقه مذهبی دامن می زنند دانسته يا ندانسته  مزدور و عمله شيطانند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای، مقاومت در برابر الگوهای تحميلی از جمله  الگوهای لائيک، ليبراليسم غربی، ناسيوناليسم افراطي و گرايشهای چپ مارکسيستی را از ديگر اقدامات لازم براي تداوم بيداری اسلامی دانستند و ضمن توصيه صاحب نظران جهان اسلام به کار پيچيده و دشوار نظام سازی، افزودند: بايد هدف نهايی را امت واحده ی اسلامی و ايجاد تمدن اسلامی جديد، بر پايه دين و عقلانيت و علم و اخلاق، قرار دهيم.

 

ايشان آزادي فلسطين از چنگال درنده صهيونيسم را نيز هدفی بزرگ خواندند و افزودند: نسل جوان کشورهای اسلامی ظرفيت چنين کار بزرگي را داراست و بايد روح اعتماد به نفس را در او زنده کرد.

 

سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی در جمع  صدها نفر از علما، دانشمندان، متفکران، جامعه شناسان و مورخان کشورهای مختلف بویژه جهان اسلام با تذکر دو نکته مهم پايان يافت:

1- ضرورت حضور و نقش آفريني قاطع مردم در مديريت کشورها با اجرای نظام مردمسالاری اسلامی و2- لزوم مرزبندی دقيق ميان اسلامگرايی با تحجر و افراط.

 

ايشان در باره نکته اول خاطرنشان کردند: ملت های انقلاب کرده خواستار نقش آفريني آرايشان در مديريت کشورها هستند و چون مؤمن به اسلامند بنابراين مطلوب آنان، نظام مردمسالاری اسلامی است يعنی نظامی که در آن حاکمان با آرای مردم برگزيده مي شوند و ارزشها و اصول حاکم بر جامعه، مبتنی بر معرفت و شريعت اسلامی است. 

 

رهبر انقلاب افزودند: البته نظام مردمسالاری اسلامی به اقتضای شرايط گوناگون کشورها، مي تواند با شيوه ها و شکل های مختلف تحقق يابد و به هر حال بايد کاملاً مراقب بود که اين نظام با دمکراسی لائيک و ليبرال غربي که در مواردی ضد مذهب است اشتباه گرفته نشود.

 

حضرت آيت الله خامنه ای همچنين با اشاره به ضرورت مرزبندی کامل ميان اسلامگرايی با قشری گری و تعصب های جاهلانه خاطر نشان کردند: افراط های مذهبی که غالباً با خشونت کور همراه است عامل عقب ماندگی و دور شدن از هدفهای والای انقلاب و بيداری اسلامی است  که اين مسئله نيز به نوبه خود مايه جدا شدن مردم و در نتيجه شکست انقلاب خواهد بود.

 

رهبر انقلاب اسلامي در جمع بندی سخنانشان، بيداری اسلامي را واقعيتی فراگير در فضاي عمومي منطقه خواندند و با تأکيد بر لزوم مديريت «صحنه همچنان سيال تحولات منطقه اي» افزودند: تقوا در معناي والا و گسترده و عميقش، سر پيچيدن از فرمانبري کافران و منافقان، و توکل و اعتماد به خداوند، دستورالعمل کارساز پروردگار براي هميشه و به ويژه اين برهه ي حساس و سرنوشت ساز امت اسلام است که عمل به آن، بيداري مبارک اسلامي به فضل الهي به سرانجام تاريخ ساز خود خواهد رساند.

 

در پایان سخنان رهبر انقلاب اسلامی در نخستین اجلاس بین المللی بیداری اسلامی، ایشان با حضور در جمع نخبگان و متفکران از نزدیک با آنان دیدار و گفتگو کردند.

 

منبع خبر: http://www.leader.ir

 

 

 

 

 

 

 

بررسی هویت قیامها و انقلابهای منطقه/ مخاطرات و آسیب های پیش روی انقلابها/ راهکارهای علاج جویی و پیش گیری از آسیبها + عکس
نظرات
در حال حاظر نظری وجود ندارد. اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

تصویر امنیتی
کد نمایش داده شده را وارد نمایید:

حداقل
جستجو
حداقل
آرشیو ماهانه
تير 1402(4)
خرداد 1402(3)
ارديبهشت 1402(5)
فروردين 1402(3)
بهمن 1401(13)
دي 1401(8)
آذر 1401(4)
آبان 1401(4)
مهر 1401(10)
شهريور 1401(5)
خرداد 1401(2)
ارديبهشت 1401(5)
فروردين 1401(1)
اسفند 1400(3)
بهمن 1400(6)
دي 1400(11)
آذر 1400(9)
آبان 1400(11)
مهر 1400(3)
شهريور 1400(9)
مرداد 1400(6)
خرداد 1399(1)
ارديبهشت 1399(8)
فروردين 1399(2)
بهمن 1397(2)
اسفند 1396(1)
بهمن 1396(1)
دي 1396(2)
مرداد 1396(2)
ارديبهشت 1396(1)
فروردين 1396(3)
اسفند 1395(2)
بهمن 1395(8)
دي 1395(5)
آذر 1395(4)
مهر 1395(4)
شهريور 1395(7)
مرداد 1395(4)
خرداد 1395(1)
ارديبهشت 1395(2)
فروردين 1395(2)
اسفند 1394(1)
بهمن 1394(3)
شهريور 1394(1)
مرداد 1394(2)
ارديبهشت 1394(2)
فروردين 1394(1)
بهمن 1393(5)
خرداد 1393(1)
ارديبهشت 1393(4)
فروردين 1393(3)
اسفند 1392(3)
بهمن 1392(2)
دي 1392(6)
آذر 1392(16)
آبان 1392(7)
مهر 1392(4)
شهريور 1392(4)
خرداد 1392(1)
ارديبهشت 1392(9)
فروردين 1392(10)
اسفند 1391(7)
بهمن 1391(9)
دي 1391(6)
آذر 1391(9)
آبان 1391(5)
مهر 1391(5)
شهريور 1391(3)
مرداد 1391(2)
تير 1391(1)
خرداد 1391(1)
ارديبهشت 1391(9)
فروردين 1391(10)
اسفند 1390(10)
بهمن 1390(7)
دي 1390(8)
آذر 1390(5)
آبان 1390(10)
مهر 1390(22)
شهريور 1390(48)
مرداد 1390(4)
تير 1390(2)
خرداد 1390(2)
ارديبهشت 1390(1)
حداقل
RSS