جمعه ، 10 فروردين ، 1403
حداقل
اخبار و رویدادها
کد خبر: 307   |  دفعات بازدید : 4023   |  نظرات : 0 RSS comment feed   |   نسخه چاپی   |   ارسال به دوستان  

گزارش درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمين اوسطي(زيدعزه)

12 بهمن, 1391 16:09
گزارش درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمين اوسطي(زيدعزه)

    به گزارش سايت جامعه علميه اميرالمومنين(ع)، درس اخلاق پنجشنبه 12 بهمن ماه با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين اوسطي در مسجد ولي الله الاعظم (عج) برگزارشد. در اين مراسم استاد اوسطي ضمن اشاره به آغاز دهه فجر و سالروز پيروزي انقلاب اسلامي بحث اخلاق خود را با  آيه شريفه« ياأيها الذين آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون» آغاز نمودند.

ايشان در ترجمه و توضيح اين آيه فرمودند: «ياأيها الذين آمنوا اصبروا»  يعني اي صاحبان ايمان صبر را سرمشق زندگي خود قرار دهيد؛ اگر در مسير زندگي صبر نباشد به جايي نخواهيم رسيد، در همه مسيرها احتياج به صبر و استقامت است مخصوصا راه علم و تقوا كه راه ما طلبه ها است. «و صابروا» يعني در كارزار حتي المقدور صبرتان بيش از دشمن باشد و ديگر اينكه صابروا، صيغه امر، از باب مفاعله است يعني يكديگر را توصيه به صبر كنيم «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر». اما در معني « رابطوا» راغب اصفهاني مي نويسد رابط الامر يعني در كاري كه انجام مي دهي مواظبت داشته باش ، هر كس بايد بر كار خود مواظبت كند و همان وظيفه فعلي را تا مي تواند خوب انجام دهد و البته مرحوم علامه طباطبايي در الميزان معني «رابطو» را بر مي گردانند به ارتباط و وحدت برقرار كردن بين قوا و اين بسيار مهم است. خصوصا در حكومت اسلامي قواي سه گانه بايد با هم، هم دل و هم نوا باشند. و اگر به جماعت نظر داشته باشيم «رابطو» يعني مسلمين و مسلمات با هم وحدت و رابطه داشته باشند.

 هرچند ما در مباحث اعتقادي حتي زره اي كوتاه نمي آييم كه حق با علي عليه السلام  است اما برادران اهل سنت خود را  از خود دور نمي بينيم اين اختلاف اعتقادي نبايد باعث ايجاد اختلاف در جبهه مسلمين بشود، اختلافي كه دشمنان اسلام و وهابيت به آن دامن مي زنند. بايد مراقب باشيم عملكرد ما به وحدت مسلمين خدشه اي وارد نياورد.

 توصيه بنده به شما طلاب عزيز اين است كه  تا مي توانيد با قرآن مانوس باشيد قرآن شفا است، ذكر است، فرقان است، روح است كسي كه با قرآن مانوس نيست مرده است. اما نقش روايات در ذيل آيات خيلي مهم است اگر در روش تفسيري علامه طباطبايي  دقت كنيد ايشان در ذيل هر آيه يك بحث روايي هم دارند. حضرت علامه در ذيل اين آيه روايتي از امام باقر نقل كرده اند كه مي فرمايند: «اصبروا علي اداءالفرائض» صبر كنيد و شكيبا باشيد در واجبات «و صابروا عدوكم» در مقابل دشمن شكيبا باشد «و رابطو ا امامكم» و در بعضي نسخ آمده «و رابطو امامكم المنتظر» ارتباط برقرار كنيد با امام منتظر. پس «رابطوا» ما را امر مي كند كه با امام زمان خود ارتباط داشته باشيم؛ حال اين امر چگونه بايد امتثال شود : 1- در درجه اول خصوصا ما طلبه ها بايد معرفت و ايمان خودمان را به وجود حضرت صاحب الامر (عج) زياد كنيم، از عالم شعار خارج شده به عالم شعور برويم بايد به ادله عقلي ونقلي كه از آيات و روايات داريم مسلح باشيم. نعماني از امام صادق عليه السلام نقل مي كند: اگر ايمان ما محكم شود فرقي نمي كند «تاخّر هذا الامر او تقدّم» مي خواهد ظهور نزديك باشد يا نباشد؛ امام راحل مي فرمودند: شايد هزاران سال ديگر حضرت ظهور نكنند، آيا ما بايد دست روي دست بگذاريم تا حضرت بيايند و امور را اصلاح كنند؟!. 2- در مرحله بعد بايد از نظر عملي مسلح بشويم؛  ارتباط روحي ما با ائمه هدي منوط است به پاكي كلام ما، عمل ما، نيت ما، ظاهر و باطن ما. بدانيم يك عامل ناراحتي امام زمان اعمال شيعيان است بايد اعمال ما مورد پسند و رضايت امام عليه السلام باشد 3- به امام اعلام كنيم: ما عاشق شما هستيم علاقه مند به شما هستيم ؛ هرروز به مراتب براي ايشان دعا كنيم و به نيت سلامتي ايشان صدقه بدهيم. 

دلبرا گر بنـوازي به نگاهي مـا را                    خوشتر است ار بدهي منسب شاهي ما را

به من بي سرو پا، گوشه ي چشمي بنما                        نبود بهتر از اين گوشه پناهي ما را

 4- با امام خودمان ارتباط داشته باشيم و سعي كنيم هر روز دقايقي با ايشان صحبت كنيم .

آيه الله سيد عباس ابوترابي شاگرد علامه طباطبايي از ايشان نقل مي كردند: «بعد از بحثي كه علامه با پرفسور كوربن(Henry Corbin ) فرانسوي و مسيحي داشتند ايشان به جايي رسيده بود كه در مشكلات، توسل به امام غائب شيعيان داشت؛ وي مي گفت به جايي رسيدم كه دانستم بين خالق و مخلوق بايد واسطه باشد». يهودي ها ، مسيحي ها و اهل سنت همه بعد از پيامبران  واسطه را قطع كردند وتنها شيعه اثني عشري قائل است كه اين واسطه هميشه برقرار است.

نكته آخر اينكه در زمان غيبت ما بايد مطيع يك فقيه احكام شناس عادل باشيم نه مداح و ... اين بسيار مهم است كه ما مطيع و دنباله رو چه كسي باشيم. اگر همه اينها جمع بشوند انسان قهرا به امام زمانش توسل پيدا مي كند و خود به خود اين ارتباط برقرار مي شود.

در پايان استاد اخلاق اين هفته جامعه علميه اميرالمؤمنين عليه السلام، ضمن بيان اوضاع نابسامان پيش از انقلاب و اهميت نهضت تاريخي امام خميني (ره) توسل به ائمه اطهار عليهم السلام را مهمترين رمز پيروزي ايشان دانستند و افزودند: امام خميني(ره) 13 سال هر شب در حرم اميرالمؤمنين  عليه السلام زيارت جامعه مي خواندند تا بالاخره نجات ملت ايران را از حضرت علي عليه السلام گرفتند.

 

گروه : گزارش درس اخلاق  |  
گزارش درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمين اوسطي(زيدعزه)گزارش درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمين اوسطي(زيدعزه)گزارش درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمين اوسطي(زيدعزه)
نظرات
در حال حاظر نظری وجود ندارد. اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

تصویر امنیتی
کد نمایش داده شده را وارد نمایید:

حداقل
جستجو
حداقل
آرشیو ماهانه
تير 1402(4)
خرداد 1402(3)
ارديبهشت 1402(5)
فروردين 1402(3)
بهمن 1401(13)
دي 1401(8)
آذر 1401(4)
آبان 1401(4)
مهر 1401(10)
شهريور 1401(5)
خرداد 1401(2)
ارديبهشت 1401(5)
فروردين 1401(1)
اسفند 1400(3)
بهمن 1400(6)
دي 1400(11)
آذر 1400(9)
آبان 1400(11)
مهر 1400(3)
شهريور 1400(9)
مرداد 1400(6)
خرداد 1399(1)
ارديبهشت 1399(8)
فروردين 1399(2)
بهمن 1397(2)
اسفند 1396(1)
بهمن 1396(1)
دي 1396(2)
مرداد 1396(2)
ارديبهشت 1396(1)
فروردين 1396(3)
اسفند 1395(2)
بهمن 1395(8)
دي 1395(5)
آذر 1395(4)
مهر 1395(4)
شهريور 1395(7)
مرداد 1395(4)
خرداد 1395(1)
ارديبهشت 1395(2)
فروردين 1395(2)
اسفند 1394(1)
بهمن 1394(3)
شهريور 1394(1)
مرداد 1394(2)
ارديبهشت 1394(2)
فروردين 1394(1)
بهمن 1393(5)
خرداد 1393(1)
ارديبهشت 1393(4)
فروردين 1393(3)
اسفند 1392(3)
بهمن 1392(2)
دي 1392(6)
آذر 1392(16)
آبان 1392(7)
مهر 1392(4)
شهريور 1392(4)
خرداد 1392(1)
ارديبهشت 1392(9)
فروردين 1392(10)
اسفند 1391(7)
بهمن 1391(9)
دي 1391(6)
آذر 1391(9)
آبان 1391(5)
مهر 1391(5)
شهريور 1391(3)
مرداد 1391(2)
تير 1391(1)
خرداد 1391(1)
ارديبهشت 1391(9)
فروردين 1391(10)
اسفند 1390(10)
بهمن 1390(7)
دي 1390(8)
آذر 1390(5)
آبان 1390(10)
مهر 1390(22)
شهريور 1390(48)
مرداد 1390(4)
تير 1390(2)
خرداد 1390(2)
ارديبهشت 1390(1)
حداقل
RSS