پنجشنبه ، 9 فروردين ، 1403
حداقل
پیوند های مرتبط
حداقل
مقالات
کد خبر: 289   |  دفعات بازدید : 15683   |   نسخه چاپی   |   ارسال به دوستان  

چگونه از كودكان و نوجوانان در محيط رسانه هاي ديجيتال محافظت كنيم (قسمت اول)

07 آذر, 1391 20:21
چگونه از كودكان و نوجوانان در محيط  رسانه هاي ديجيتال محافظت كنيم (قسمت اول)

اینترنت مزاياي قابل توجهي را براي همگان به ارمغان آورده است مزايایی که سالانه میلیونها نفر را به خود جذب می کندتاسال 2009 بيش از یک و نیم ميليارد نفر به عضويت در اين شبكه درآمده اند كه بيش از هفت برابر كاربران در سال 1998 است. اگر چه مزاياي بالقوه اين شبكه جهاني به هيچ عنوان قابل انكار نمي باشد، اما تهديداتي نيز در آن نهفته است كه می تواند كاربران كودك و نوجوان را به راحتي در دام خود گرفتار سازد.

نكته مهمي كه مي بايست بدان توجه داشت اين است كه بسياري از كاربران كودك و نوجوان ترجيح مي دهند طبق خواسته والدينشان در مكا نهايي از قبيل خانه، مدرسه و ... به اينترنت دسترسي پيدا كنند؛ چرا كه بسياري از والدين  چنين مي پندارند كه در مدرسه و خانه مصونيت فرزندانشان در محيط اينترنت بيشتر خواهد بود؛ اما اين فرض، فرضي كاملاً اشتباه و خطرناك است؛ چرا كه اينترنت مي تواند كاربران كودك و نوجوان را به هر نقطه از اين جهان مجازي هدايت كرده و حتي آنها را در مواجهه با بسياري از خطرات بالقوه قرار دهد.

به طور كلي اين نوشته به شناسايي خطرات بالقوه اي پرداخته كه مختص گروه هاي سني پايين 18 سال است، اما بايد توجه داشت كه هر گروه سني از كاربران كودك و نوجوان مي توانند از نيازهاي كاملاً متفاوتي برخوردارباشند. همچنين هر كاربر كودك و نوجوان، بسته به خصوصيات فردي خود نيز مي تواند از نيازهاي كاملاً خاصي برخوردار باشد.

آنچه والدين ، معلمان و مربيان بايد بدانند :

  1. سلامت و امنيت رايانه شخصي
    1. دستگاه رايانه را در فضاي عمومي خانه قرار دهيد و از قرار دادن آن در اتاق خواب بپرهيزيد
    2. حتما نرم افزار هاي ضد ويروس و ديواره آتش)فايروال( نصب كنيد
  2. مقررات براي كودكان و نوجوانان(وظایف اولیاء)
    1. در مورد نحوه استفاده از اينترنت يا وسايل شخصي مرتبط با آن، بايد مقرراتي اعمال گردد و در مورد پیامدهای احتمالی رفتارهای پرخطر(مانند گشت و گذار در سایتهای غیر اخلاقی و ضد دینی) صحبت شود. از خلوت كودكان خود غافل نشويد و به مسائلي همچون ارتباط با غريبه ها، ورود به سايت هاي غيراخلاقي يا خارج از محدوده سني كودك خود توجه خاصي مبذول فرماييد.
    2. در مورد استفاده از تلفن همراه نیز به خصوص جهت استفاده از اینترنت می بایست مقرراتی اعمال گردد. به کودکان و نوجوانان بیاموزید بلوتوث خود را باز نگذارند.
  3. آموزش والدین و مربیان
    1. والدين، مربيان و معلمان مي بايست از تسلط كافي نسبت به اينترنت برخورداربوده و با سايتهايي كه كاربران كودك و نوجوان با آنها ارتباط ايجاد مي كنند آشنايي كافي داشته باشند.
    2. والدين، مربيان و معلمان بايد در مورد نحوه استفاده كاربران از وسايل شخصي خود مثل تلفن همراه، كنسول بازي هاي كامپيوتري، نمايشگر هاي 3 MP و ساير ابزارهاي  مرتبط با رسانه هاي ديجيتال آگاهي داشته باشند.
  4. تربیت و آموزش فرزندان

حتما در مورد خطرات احتمالی ناشي از تبادل اطلاعات شخصي با غريبه ها، ملاقات هاي حضوري با كاربران اينترنتي ، ارائه عكس به ديگر كاربران غريبه و استفاده از دوربين هاي وب كم، فرزندان خود را آگاه سازيد.

      5. ایجاد ارتباط با فرزندان

حتما از كودكان خود بخواهيد تا تجربيات خود را به هنگام استفاده از اينترنت براي شما بازگو كنند

 

(( با تهیه نرم افزارها و بازیهای مناسب سن فرزند خود علاوه بر جلوگیری از ایجاد انحراف، راه رشد و شکوفایی فرزندان خود را هموار سازید. ))

 

ادامه دارد . . .

برگرفته از کتاب: چگونه از كودكان و نوجوانان در محيط رسانه هاي ديجيتال محافظت كنيم (دستورالعملي براي والدين، معلمان و مربيان) پديد آورنده : مركز توسعه فن آوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

 

چگونه از كودكان و نوجوانان در محيط  رسانه هاي ديجيتال محافظت كنيم (قسمت اول)چگونه از كودكان و نوجوانان در محيط  رسانه هاي ديجيتال محافظت كنيم (قسمت اول)چگونه از كودكان و نوجوانان در محيط  رسانه هاي ديجيتال محافظت كنيم (قسمت اول)
حداقل
جستجو